četvrtak, 12. ožujka 2020.

Kuga, kolera, koronavirus i kršćani


Prije desetak godina gledala sam na televiziji mini seriju koja se temeljila na priči (naravno izmišljenoj) o pojavi kuge u njemačkom gradu Kolnu. Bila je to zanimljiva priča o tome kako se bolest proširila s laboratorijskih štakora; kako su se borili da pronađu lijek i događajima koji su pratili epidemiju. Ne mogu se oteti dojmu kako je sada u vrijeme širenja koronavirusa i svega drugoga vezanog uz tu epidemiju ta serija sadržajem prilično aktualna.

Tu gdje živim nema puno slučajeva, tek pokoji zaražen i to ljudi koji su se vratili s putovanja. Ne bi trebalo biti nikakve panike, a ipak, ljudi su ispraznili police trgovina tako da nedostaje dezinfekcijskih sredstava, sapuna i vlažnih maramica (uzevši u obzir da imam dijete u pelenama i vlažne maramice su nužnost, to bi moglo izazvati krizu u domu Keserovih). Ljudi paničare, a mediji kao da su našli sočan zalogaj koji će moći žvakati i žvakati, a da ga dugo u potpunosti ne prožvaču. Jasno mi je da je u nekim zemljama poput Italije situacija kritična i da je problem ozbiljan, no pitam se koliko bi problem zapravo bio manji kada bi naše reakcije bile drukčije. Ovime nikako ne negiram nužne mjere opreza i poslušnost mjerama vlasti i zdravstvenih organizacija. Međutim, posebno mi ovih dana glavom prolazi pitanje kakav bi odnos prema cijeloj situaciji trebali imati mi kršćani – mi koji ispovijedamo da je Bog naša zaštita, da nas čuva, da se brine za nas, da ima izbrojenu svaku vlas na našoj glavi i da čini da sve proiziđe na dobro u našem životu (uključujući koronavirus i njegovu epidemiju).

Lako nam je govoriti te riječi, no trebali bismo ih i živjeti. Strah je nešto što se ovih dana širi puno više, brže, učinkovitije i, čak bi rekla, razornije. Je li na nama da budemo instrumenti i oružje u širenju tog straha i panike ili nas je Bog pozvao na nešto više od toga. Ako tvrdimo da je Bog naš mir, onda je na nama da širimo taj mir. Da, situacija nje bezazlena, no možemo biti oni koji će pokazati kako imamo nadu, kako ne paničarimo, kako ne jurimo u trgovine kupiti dezinfekcijska sredstva i toalet papir i kako se, u konačnici, ne bojimo ni bolesti i smrti jer je naš život siguran u Božjim rukama. No, činimo li zaista to, ili naši prijatelji i obitelj u nama vide najveće paničare?

U navedenoj miniseriji u jednom trenutku gradske vlasti uvedu karantenu u jednom dijelu grada (podijeljenog rijekom) te dio protagonista, među njima jedan liječnik, vlastitim odabirom ostaju u tom dijelu grada kako bi se brinuli za ljude pogođene kugom. Sjećam se kako sam u tom trenutku razmišljala što bih učinila na njihovom mjestu i kako mi je bilo lako (barem onako hipotetski) donijeti odluku da ostanem među zaraženim ljudima. Moja je logika bila: ja sam spašena, znam koja je moja sudbina nakon smrti pa ako umrem, u redu je, idem Gospodinu. Mnogi drugi nisu. Njihova bi smrt bila puno veća katastrofa. Tada sam bila mlada i neudana žena pa je bilo puno lakše tako razmišljati negoli danas kada bi moja smrt značila da moj sin odrasta bez majke. No, upravo su to činili rani kršćani. Za vrijeme Ciprijanove kuge u Rimu u 3. stoljeću (navodno je zapravo bila riječ o epidemiji velikih boginja), svi koji su imali mogućnosti pobjegli su iz grada na selo, zatvorili se u svoje vile ili ladanjske kuće. U gradu je ostalo siromašnije stanovništvo koje nije imalo kuda pobjeći i među kojim se širila zaraza. Kršćani su (i bogati i siromašni) ostali u gradu kako bi se brinuli za zaražene. Nitko drugi nije želio. Svi su brinuli samo za sebe i svoju sigurnost, a bolnice u današnjem smislu tada nisu postojale. Dio njih se i sam zarazio i umro, no učinili su to kako bi pokazali ljubav i požrtvovnost. Onima koji su pobjegli to se činilo poput ludosti, no onima koji su ostali kao krajnji i najdublji znak ljubavi kroz kojega su mnogi upoznali i primili Kristovu ljubav – neki prije smrti.

Rani su nam kršćani ostavili nevjerojatan primjer ljubavi i požrtvovnosti u vremenima krize. Nisu pobjegli, nisu se brinuli samo za svoju sigurnost i sigurnost svoje obitelji (iako, naravno trebamo brinuti o svojoj obitelji), već su stali na prve linije kao oni koji znaju kome pripadaju i u čijim je rukama njihov život, ali iznad svega njihova vječna sudbina. Bila je to kriza. Baš kao i danas. Ljudi su umirali, baš kao i danas. Vladao je strah, baš kao i danas. Mi tako često ponavljamo kako nam Bog nije dao duha straha, no vrlo nam se lako prepustiti tom duhu straha. Ovakve su situacije izvanredne prilike da pokažemo ljudima na toliko toga – na prolaznost života, sigurnost smrti, na sigurnost u Bogu – da im pokažemo Krista kroz snagu, hrabrost, nadu, sigurnost, ljubav i požrtvovnost. Da budemo kao kršćani u Rimu. I možda će nas, kao i njih, smatrati ludima, no ne čine li to liječnici, vatrogasci i vojnici svakoga dana? Stoje na prvim linijama bez obzira na svoju sigurnost. Puno je načina da budemo na prvim linijama u ovoj situaciji. Ne mora nužno značiti da ćemo poput ranih kršćana ostati i jedini se brinuti za bolesnike – za to postoji zdravstveni sustav, no trebali bismo biti oni koji pridonose poboljšanju, ne pogoršanju situacije.

Nema komentara:

Objavi komentar