ponedjeljak, 5. siječnja 2015.

Krimići starog kova

Osim što volim čitati knjige, ja isto tako jako volim gledati kriminalističke serije. Na žalost, to se ponekaD pretvori u pravu ovisnost pa sam u stanju provesti cijelu večer gledajući Kosti, CSI, NCIS, Castlea, Unforgettable (jednostavno ne mogu vjerovati da su to preveli Tragovi zločina), Zločinačke umove, Detektiva s Floride,Ubojstva u Midsummeru (tamo valjda više nema živog čovjeka) Tijelo kao dokaz…. do sada ste već shvatili da ih skoro sve znam. Nastojim ne biti toliko pred televizorom pa ih ne pratim redovito, ali ih znam.

Ali od svih detektiva i detektivskih priča, ono što najviše volim je Sherlock Holmes. Nema veze radi li se o ekranizaciji stvarnih priča Sir Arthura Conana Doylea ili tek izmišljenim slučajevima moderniziranog Sherlocka čiji je vjerni asistent dr. Watson zapravo žena, velika je vjerojatnost da ću ga ja htjeti pogledati. No, nemojmo se zavaravati, Sherlock je najbolji, najzanimljiviji i najintrigantniji  kada čitate originalne priče i to najbolje na engleskom. Jer, uz sve te serije i filmove, najbolji krimići s kojima sam se ikada susrela su zapravo oni starog kova.

Sherlock je naravno nezaobilazan i nenadmašan. Za razliku od modernih detektiva koji se oslanjaju na forenziku, tehnologiju i druga moderna čuda, „stari“ Sherlock Holmes bio je hodajuća enciklopedija, fenomenalan um koji se u rješavanju zločina oslanjao prije svega na svoju sposobnost dedukcije. Samo je Sherlock mogao na temelju zgužvane košulje i vrste blata na cipelama zaključiti gdje je čovjek bio prije tri dana, u kakvoj obitelji je odrastao i u kakvim odnosima je sa svojom ženom. Da, dobro, možda malo pretjerujem sa svojim hvalospjevima, ali po mom mišljenu Sherlock Holmes je sa svim svojim ekscentričnostima i antisocijalnim ponašanjem, najbolji izmišljeni detektiv svih vremena.

No, osim Sir Arthura Conana Doylea, pronašla sam još jednog starijeg pisca koji me oduševio svojim intrigantnim romanom Moonstone (Mjesečev kamen). Riječ je o Wilkieju Collinsu. Jeste li ikada čuli za njega? E pa da vas prosvijetlim, upravo se knjiga Moonstone smatra prvih detektivskim romanom u engleskoj književnosti, a Wilkie Collins piscem koji je postavio temeljna pravila pisanja istih. No da vam bude lakše, moram priznati da, usprkos svojem znanju engleske književnosti do prije nekih šest, sedam godina ni ja nisam imala pojma tko je on. A onda mi ga je otkrila moja tadašnja kolegica Janet Berković. Donijela mi je knjigu Moonstone i rekla da će mi se vjerojatno svidjeti. Ne samo da mi se  svidjela, bila sam oduševljena njom. Bila sam na moru kada sam je čitala. A ja na moru knjigu ne nosim sa sobom valjda samo kada idem u more plivati. Prava pravcato napeto štivo u kojem do kraja ne znaš tko je zapravo počinitelj. Bolje od većine modernih knjiga, serija, filmova…  Jedna od onih knjiga koje ne ispuštate iz ruke sve dok ne saznate tko je zapravo krivac, što je naravno na samom kraju.


Nedavno sam čitala još jednu Collinsovu knjigu Woman in White (Žena u bijelom). Iako ne toliko napeta kao Moonstone, čitajući knjigu odjednom shvatiš kako se njezina radnja u nekoliko navrata totalno okrenula u sasvim drugom smjeru od onoga što si do tada očekivao. Od toga da uživaš kako glavni likovi dobro napreduju protiv zlikovaca, a onda odjednom zlikovci imaju nevjerojatnu prednost i čini se kao da sve ide otpočetka. Uglavnom, štivo na kojem bi se današnji pisci detektivskih romana mogli učiti kako se piše. No, kako to biva s tim „starim“ piscima koje ja tako volim čitati, opisi likova, društva, njegovih normi i zbivanja su oni koji te knjige čine vrijednima čitanja. 

Iz nekog razloga ljudi smatraju kako klasici nisu zanimljive knjige, kako u njima nema napetosti, intrige, zanimljivih likova, zločinaca i detektiva, heroja ili antihetroja. Ali nije tako. Ove dvije Collinsove knjige dokaz su tome. Svima onima koji vole knjige koje ne mogu prestati čitati u 1 sat u noći jer ih zanima što će se dalje dogoditi toplo ih preporučam. Iskreno, ne znam jesu ili uopće prevedene na hrvatski jezik, ali ako čitate engleski, a još k tome imate Kindle, možete ih vrlo lako nabaviti. Kao što sam jednom ranije napisala, jedna od prednosti klasika je da na Kindleu mogu nabaviti besplatno. I na kraju, uživajte. Neka vaš krimić bude ne samo napet, već i dobro napisan. 

Nema komentara:

Objavi komentar