Ako se sjećate, u svom prvom postu rekla sam kako bih rado
pisala o knjigama koje čitam. Pa evo prvi takav moj tekst. Sve „stručnjake“
podsjećam da nisam profesionalni književni kritičar pa da imaju malo milosti sa
mnom.
Dakle, knjiga o kojoj vam želim pisati je roman Jadnici Victora
Hugoa. I na samom početku mogu reći da je jedna od najboljih knjiga koje sam ikada čitala. Istina, trebalo mi je gotovo dva mjeseca da je pročitam jer sam je
čitala na engleskom. A s obzirom na njezin obim, vjerojatno bi mi i na hrvatskom
trebalo jako dugo.
Zanimljivo je da je Hugo ovom svom romanu dao upravo ovakav
naslov. Jedno od pitanja koje se nameće od samog početka je: "Tko su zapravo ti
jadnici o kojima knjiga govori?" Ovo je priča o jednom čovjeku; bivšem
robijašu Jeanu Valjeanu koji se nakon 19 godina služenja kazne vraća u društvo,
biva promijenjen zbog milosti koju mu je ukazao jedan čovjek, ali se ostatak
svog života bori s prošlošću koja ga stalno iznova proganja. No pitanje je trebamo li upravo
njega, svojevrsnog izopćenika iz društva koji se veći dio života skrivao pod
lažnim imenima, iskupljivao za svoju prošlost i borio s vlastitim osjećajima
kako bi donio čestite i pravedne odluke bez obzira na cijenu, smatrati jadnikom. Ili je možda
jadnik inspektor Javert koji nije shvaćao milost i milosrđe, razliku izneđu Božje i ljudske pravednosti i čiji se cijeli svijet poljuljao kada mu je čovjek kojeg je
smatrao okorjelim zločincem spasio život, a on ga zauzvrat pustio na slobodu
suprotno svim svojim načelima. A možda
su jadna napuštena djeca Pariza za koje se nitko nije brinuo; dječaci i
djevojčice prepušteni sami sebi u najranijoj dobi koji su životarili ili se
skrivali po rupama velegrada. Ili, pak,
kćer lopova Threnadiera koju je vlastiti otac iskorištavao za svoje spletke;
koja se zaljubila u jedinog mladića koji je prema njoj ikada pokazao
samilost i koja je na kraju žrtvovala
svoj život za njega. Sve su to likovi čije se životne priče kroz ovaj roman isprepliću,
susreću i opet udaljavaju. Možda su zapravo svi pomalo jadnici.
No osim toga, nekoliko je specifičnih stvari koje su me se
posebice dojmile u ovoj knjizi. Prva je način na koji Hugo piše. Čini se da
svakih nekoliko poglavlja namjerno prekida radnju i seli se u neki posve
drukčiji svijet, na drugo mjesto, među druge
ljude i okolnosti. I dok čitate što se događa s glavnim likom, odjednom se u
sljedećem poglavlju nađete usred opisa bitke kod Waterlooa; političkih i
socijalnih previranja u Francuskoj s početka 19. stoljeća; povijesti raznih redovničkih redova i smislenosti
samostana u suvremenom društvu; života ulične djece u Parizu ili povijesti i
razvoja pariške kanalizacije. Sve to pripovijedanje, naoko nimalo vezano uz
priču, na prvi se pogled čini totalno besmisleno, ali kako Hugo dalje gradi
priču ili dodaje nove likove, svaka ovakva digresija od radnje pomaže nam da
dobijemo puno jasniju sliku, bolje razumijemo međusobnu interakciju likova ili
shvatimo društvene okolnosti. Moram priznati, u nekoliko navrata došlo mi je da
preskočim te opise (posebno opis bitke kod Waterlooa jer nisam apsolutno ništa
razumjela o kretanjima i potezima francuske i engleske vojske). No isto sam se tako prisjetila važnih lekcija iz povijesti, išla googlati povijest Francuske revolucije, Napoleona i prve polovice
19. stoljeća kako bih bolje razumjela o kome je riječ. Svaki puta Hugo bi se
ponovo vratio natrag na priču i dao joj novu dimenziju.
Druga stvar koja me se dojmila je socijalni element koji se
proteže od početka do kraja ove knjige. Od početka do kraja knjige pisac secira
društvo o kojem piše s posebnim osvrtom na njegovu socijalnu neosjetljivost.
Posebice je to izraženo u odnosu ljudi prema siromašnima ili kroz položaj ulične
djece. Ali ne samo to, kroz retke knjige može se iščitati kritika društva koje
je otupjelo na stradanje drugih, kojem je vlastita samopravednost daleko iznad
milosrđa. Tako je Jean Valjean osuđen na robiju zbog krađe kruha kako bi
nahranio obitelj svoje sestre za koju se tada skrbio. Uličnu djecu koja bi se
zatekla na cesti policajci bi uhitili. Nikoga nije bilo briga jesu li gladni
ili žedni, imaju li gdje prenoćiti. Bilo je važno samo to da ne remete javni
red i mir. A robijaši okovani u lance na putu prema mjestu odsluženja svoje
kazne morali su u groznim uvjetima propješačiti dva puta dulji put kroz Pariz
kako slučajno ne bi prošli ulicama kojima prolazi kralj u svojem redovitom
izlasku iz palače. Sačuvaj Bože da se kralj sablazni takvim prizorom.
I na kraju, uvjerena sam da je Vitor Hugo istinski i duboko
vjerovao u Boga. Od samog početka knjige i opisa biskupa koji je iskazao milost
Jeanu Valjeanu, preko osobne promjene glavnog lika pa do opisa povijesnih
događaja kao što su Francuska revolucija i uspon i pad Napoleona kao trenutcima
u povijesti kojima je upravljao upravo Gospodar povijesti pa sve do svojevrsne
obrane Božje suverenosti u svijetu, mnoštvo je drugih detalja koji ukazuju
upravo na to. Čovjek je bio vjernik. Ili ako nije, puno je bolje razumio bit
kršćanstva od mnogih koji sami sebe smatraju vjernicima.
Možda mi se upravo zbog ove zadnje dvije stavke knjiga
toliko svidjela. Ne toliko sama radnja, koliko način razmišljanja koji je Hugo iznio
kroz njezine retke. Iako, naravno mnogo toga moramo uzeti u društveno
povijesnom kontekstu vremena u kojem je živio, dosta je teza i razmišljanja
koje su me potakle na razmišljanje na to kako se društvo možda je razvilo, ali
možda se i mi danas susrećemo s istom problematikom kao i oni nekada, samo u
drukčijem obliku. Bez obzira na revolucije i ratove, napredak tehnike,
medicine, znanosti i društva, još se uvijek susrećemo s ljudskom pohlepom,
osvetom, nedostatkom suosjećanja, površnom religioznošću koja se pokušava
upakirati u vjeru, ali i istinski promijenjenim životima kao onim Jeana
Valjeana.
Nema komentara:
Objavi komentar